Page content

De kracht van muziek

De kracht van muziek

Ken je dat?

Je loopt ergens en je ruikt een specifieke geur en meteen ben je terug in je kindertijd want zo rook het ook bij ……….

Dat is de kracht van onze zintuigen.

Je ruikt iets, je ziet iets, je proeft iets, je voelt iets, of waar ik het over wil hebben, je hoort muziek en je herinnert je een bepaalde gebeurtenis, situatie of persoon.

Dit heet associëren.

Je hoeft de muziek niet persé te kennen, het kan namelijk een bepaald gevoel bij je oproepen.

Mensen koppelen gevoelens, emoties, gebeurtenissen en personen bewust en onbewust aan muziek.

Muziek wordt gebruikt door coaches, therapeuten, reclamemakers, filmmakers, radio/tv makers, winkels/bedrijven, sporters en natuurlijk door DJ’s.

De reden om muziek te gebruiken is voor iedereen anders.

Het kan helpend, confronterend, beangstigend, opzwepend, emotioneel, spannend, ontspannend zijn.

Muziek is een uitermate sterk instrument.

Even een paar voorbeelden hiervan:

https://youtu.be/NKDXuCE7LeQ

In dit filmpje zie je hoe muziek iemand “aanzet” en daardoor therapeutisch werkt.

Muziek werkt niet voor iedereen op deze manier. Als therapeut of coach is muziek een van de instrumenten waarmee je kunt werken.

https://youtu.be/7DrFY3H-u8w

In dit filmpje versterkt de muziek de reclame en het was meteen de grote doorbraak van de artiest.

Als reclamemaker moet je goed oppassen welk nummer je gebruikt.

Een bekend nummer kan door andere merken ook gebruikt worden en maakt jouw reclame minder uniek.

Ook kan het tegen je werken als mensen een negatieve ervaring aan het nummer gekoppeld hebben, hierdoor komt jouw boodschap niet binnen.

In dit geval is er gekozen voor een “onbekende” artiest.

Je kunt natuurlijk er ook voor kiezen om muziek te laten componeren.

Een mooi voorbeeld van bekende muziek gebruiken voor film of serie vind ik Tubular Bells van Mike Oldfield.

Dit is de themamuziek van The Exorcist (een van de engste horrorfilms) en werd ook gebruikt door Bassie en Adriaan.

Het ligt dus o.a. aan je leeftijd waarmee jij dit nummer associeert.

Een ander bekend voorbeeld van TV is de serie CSI.

Hiervan zijn meerdere versies, Miami, Las Vegas, New York.

Voor iedere stad is er een ander nummer van The Who gekozen waardoor de series met elkaar verbonden zijn en herkenbaar zijn.

Bij radio werd er vroeger van alles door elkaar gedraaid en nu bedienen radiostations vooral een bepaalde doelgroep.

Gelukkig zijn er radiostations die daar wars van zijn, oa. Studio Brussel, Ice Radio en Pinguin Radio.

Doelgroepen zijn fijn voor adverteerders.

Muziekliefhebbers met een brede muzieksmaak hebben dus gelukkig alternatieven.

Bij winkels en bedrijven wordt er steeds meer gelet op muziek.

Waar vroeger veel muzak gebruikt werd, wordt er tegenwoordig meer en meer muziek gedraaid afgestemd op de uitstraling en kernklant van de winkel of bedrijf.

Bij DJ’s zie je hetzelfde als bij radiostations.

Veel DJ’s zijn gespecialiseerd in een bepaald genre.

Dit zie je op dancefestival zoals tomorrowland.

Er zijn ook nog veel DJ’s die allround draaien, deze kom je tegen op bruiloften, in cafe’s/restaurants en op bedrijfsfeesten.

Sporters gebruiken muziek voor verschillende doeleinden.

Bij boksen en darten komen spelers op en gebruiken daarbij opzwepende nummers.

Sportscholen gebruiken muziek tijdens lessen.

Voetballers, schaatsers en andere topsporters hebben ook vaak een koptelefoon op.

Zij gebruiken de muziek om zich op te laden of om zich af te sluiten van de omgeving

Hardlopers hebben vaak een playlist waarop ze lekker kunnen lopen.

Door de BPM (beats per minute) van de nummers kun je de playlist perfect opbouwen, zowel in tempo als in tijd.

Je begint met een wat rustiger nummer als warming up.

Daarna kun je het tempo opvoeren en een aantal nummers in de lijst zetten waarop je in de flow kunt lopen.

Als laatste nummer kies je weer een rustig nummer als cooling down.

Kortom: Muziek is een krachtig instrument voor enorm veel verschillende doeleinden.

Comment Section

2 reacties op “De kracht van muziek


Door Pieter op 14 februari 2019

Mooie video’s! Muziek geeft inderdaad ritme, ritme zorgt voor flow!


Door Carl op 20 februari 2019

Hoi Pieter,
Dank je wel voor je reactie.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Klik gerust eens door onze categorieën heen: